25 SÄTT ATT LÄGGA TILL KVALITATIVT INNEHÅLL PÅ DIN HEMSIDA (del 1)Orginaltext: Robin Nobles Fritt översatt av: Björn Pettersson Vi har länge vetat att Google skattar kvalitet högt. Matt Cutt, som är senior Google enginer, nämner "quality" flera gånger i sin blogg som en viktig faktor när Google indexerar webbsidor på Internet. "Kvalitet är viktigt både gällande innehåll och länkar" Men, att skapa kvalitativt innehåll och betydelsefulla länkar behöver inte vara svårt och jobbigt. Problemet är oftast att hemsidesägare och webbmasters ofta har en benägenhet att se sitt innehåll väldigt begränsat. Så, låt oss tänka lite kreativt och se på några olika sätt att lägga till högkvalitativt innehåll på din hemsida eller portal! Några saker att komma ihåg: - Det är bara du som sätter gränserna för vad din hemsida skall innehålla. Tillåt dig själv att tänka om och se din hemsida från flera olika håll.
- Innehållet på din hemsida skall vara skrivet för dina besökare och kunder, inte för dig själv. Texter och innehåll
skall med andra ord inte vara skrivna för sökmotorerna utan för dina kunder! - Tänk på din hemsidas helhetsbild och som om den vore någonting levande. En hemsida skall hela tiden utvecklas och växa. En sida som stagnerar dör fort ut.
Så låt oss titta på det roliga: - Kvalitativt innehåll för dina besökare 1. EVENEMANGSKALENDEREn kalender på hemsidan är idealisk för till exempel mäklarfirman som vill tala om när det är visningar, bokhandeln som vill meddela boksigneringar, föreningen som vill meddela möten och sammankomster etc. Listan kan göras lång! Tillåt gärna besökarna att lämna tips på evenemang och händelser, om det passar. 2. KARTORTänk dig en jakt eller fiskesida, mäklare, hotell eller campingsida eller någon annan utomhussida där du på ett enkelt sätt presenterar kartor till fiskesjöar, jaktmarker, hus eller över campingområdet... Återigen kan listan göras lång, men tänk på att alltid skriva lite informationom vad kartan visar och var innehållet är som du refererar till. 3. FÖRE/EFTER ERFARENHETERDetta är perfekt om du säljer produkter eller tjänster. Låt dina kunder skriva in och diskutera hur just din produkt eller tjänst hjälpt dom. Detta kan sluta i miniartiklar eller så kan du använda dom som referenser! 4. BILDER FRÅN DINA KUNDERGör en avdelning på din hemsida där dina kunder kan skicka in bilder till din hemsida. Detta är en perfekt lösning för turistsidor, bröllopssidor, babysidor och fotostudios. Hur skulle du kunna använda en sån funktion på t.ex. din halloweensida eller blomstersida? 5. ONLINE FÄRGLÄGGNINGSBOK/SEMESTERDAGBOKHär får du använda din fantasi! Om du lägger upp några färg-läggningssidor med motiv från din campingplats ditt hotell eller din familjeanläggning, kan barnen färglägga dessa online före resan som på en "egen sida" på din hemsida. Efter resan kan deras föräldrar lägga till foton och skriva om resan. Så vad kommer dom att göra med denna sida sen då? Jo, dom kommer att berätta för både farmor, farfar, morfar, mormor, kusiner, vänner, tant edna och grannarna om deras "egen" semestersida. Dessa i sin tur kommer troligen att länka till denna sida... Detta kan du i din tur använda för din marknadsföring i sk. USP (Unique Selling Proposition) när du försöker hitta unika säljkanaler jämfört med dina konkurrenter. Du kommer att bygga upp en-vägslänkar från dina tidigare kunder samt en större synlighet för dina nya. Det är en vinna-vinna situation! 6. BLOGGAR ELLER FORUMGer givetvis fräscht innehåll till din hemsida 7. ARTIKLARArtiklar eller nya sidor av intresse för dina besökare. - En eller två sidor i veckan bör vara ditt mål. 8. EN EXPERTPANEL MED FRÅGOR OCH SVARGör en hörna på din förstasida till frågehörna där du låter en expert svara på frågor. Låt honom eller henne svara på en fråga per vecka (eller per dag beroende på hur mycket du klarar). Ha sedan en "Frågor och svarsida" som är sökbar någonstans på din sida. 9. PRODUKTUNDERSÖKNINGAR/TESTEROm din branch har produkt eller programundersökningar kan du alltid överväga att publicera utvalda delar av dessa på din hemsida. Besökare och kunder är alltid intresserade av att läsa om en produkt där man listar possitiva och negativa sidor av en produkt innan ett eventuellt köp. Hur kan du som trädgårdsmästare använda en sådan idé? Vilka produkter använder du, som expert inom området och varför? 10. KORTA TIPSGe gärna lite tips och idéer på hur dina produkter eller tjänster kan användas. Eller tips inom din genre som har med din expertis att göra. (Som vi gör med denna artikel på vår hemsida). Publicera dom på hemsidan och gärna i ditt nyhetsbrev. Försök även att få dina besökare och läsare att skicka in tips hur dom använder din produkt. Erbjud gärna en liten rabatt på framtida köp om dom skickar in användbara tips och idéer. 11. FAQ´sVanliga frågor och svar är innehåll som dina besökare och kunder gärna vill veta. Så fort du får en fråga svara och publicera den sedan på din FAQ-sida för att hålla den uppdaterad! 12. STEG FÖR STEG ELLER GÖR-DET-SJÄLV GUIDERFolk älskar "gör-det-själv" guider. Om du säljer rörmokeriartiklar över Internet, varför inte publicera några "gör-det-själv" tips? T.ex. Så installerar du din nya toalett. Gör det enkelt för dina kunder, och dom kommer tillbaka gång på gång. Skapa gärna serier med "gör-det-själv" material, bli "Toalettmannen på Nätet". Det kanske inte låter så glamoröst, men om du har många besökare till din hemsida kommer det att generera försäljning! Då har du råd att vara glamorös utanför Nätet! Den engelska orginaltexten hittar du hos SitePro News här » |