F:a Björn Pettersson (BTP)


Meny

Förstasidan

Våra produkter

Sökmotoroptimering

Projekt / Referenser

Företaget

Övriga tjänster

Tips och idéer
 - Länkvänner
 - SMTP Servrar
 - IP Telefoni i HTC Tytn
 - Tjänster på Internet

Webbmastertips

RSS-feeds i Sverige

Kontakta oss



 

Enkla sanningar om Sökmotoroptimering

Orginaltext: Kim Roach från Unleachthetraffic.com
Fritt översatt av: Björn Pettersson

Enligt en undersökning gjord 1998 av Georgia Tech GVUs användar-undersökning, hittade 85% av de som besvarade enkäten, hemsidor via någon sökmotor. Sedan dess visar andra studier på mellan 50-80%. Detta visar att sökningar är näst störst på nätet efter e-post som är absolut populärast.

Tyvärr finns det alltför många marknadsförare som inte lägger tillräckligt med möda och kraft på att göra sina hemsidor sökmotorvänliga.

Nedanstående tips kommer hjälpa dig att nå bättre resultat på sökmotorerna. Steg ett är att helt enkelt välja rätt sökord för din webbplats.

Att välja rätt sökord
Många gånger gör folk misstaget att optimera sin hemsida för väldigt generella sökord som t.ex. "begagnade bilar" eller "online marknadsföring". Dessa sökord får mycket trafik, men tyvärr är det inte troligt att du hamnar speciellt högt i sökmotorernas listor. Även om du hamnar högt brukar det sällan sluta med köp då det helt enkelt inte är riktat mot dina prospects.
Ett exempel:
Låt oss säga att du säljer fiskeryggsäckar, du skulle tjäna mer på att optimera för just "fiskeryggsäckar" istället för det mer generella ordet "ryggsäck". Det skulle kanske till och med vara ännu bättre om du marknadsförde "ABU Fiskeryggsäck". Det är då ännu mer specificerat
och kommer generera fler högkvalitativa besökare med god CTR
(click-thru-rate).
Faktiskt, enligt Jupiter Media Matrix, är det så att 28% av alla som söker skriver ett produktnamn i sin sökning, 9% skriver märket och 5% anger även företagsnamnet!

Ju mer "spetsad" dina sökord och sökordsfras är, desto troligare är det att besökaren köper något. En person som skriver enbart "ryggsäck" kan lika gärna söka efter en skolryggsäck eller en skidryggsäck. Det slutar med en värdelös och oriktad trafik på din hemsida. Dessutom är det så att en person som söker efter ett visst märke ofta vet exakt vad han eller hon vill ha och därför redan kommit en bra bit in i köpeprocessen.

När du väl valt de bästa möjliga sökorden måste du optimera din hemsida för dessa specifika sökord.

Optimera din hemsida för dina sökord
Det är många faktorer som påverkar din hemsidas ranking på sökmotorerna. Hursomhelst, en av de viktigaste är en bra titel på varje sida. Titel-taggen ska placeras överst i "head"-sektionen i din kod.
Orden i titel-taggen kommer att vara den klickbara texten som visas i sökresultaten i alla sökmotorer (SERP).

Din titel-tagg ska innehålla de riktade sökord som din sida innehåller.
De viktigaste orden skall vara så nära början av titel-taggen som möjligt.
Du måste också tänka på att texten i titel-taggen attraherar den som ska klicka på den!

Din titel-tagg ska fokusera på ditt primära sökord, men ska också leverera ett meddelande. Använd gärna titel-taggen för att nämna fördelar och- eller erbjudanden. Skriv ett uppseendeväckande påstående en kontroversiell fråga eller något annat som sticker ut lite grann jämfört med andra sidor inom ditt område. Titeln bör alltså innehålla ditt huvudsökord samt en text som attraherar besökaren att klicka på den.

Efter titel-taggen är beskrivning och sökords-taggarna viktiga.
Du har säkert i och för sig hört att META-taggarna är döda och inget du behöver ägna någon tid åt. För det mesta är det sant, men du borde ändå ge dom en stund. Vissa sökmotorer använder sig fortfarande av dom. Det kan vara avgörandet som bestämmer om en besökare klickar på din länk eller din konkurrents.
"Meta-Description"-taggen skall användas för att marknadsföra just din sida och få besökaren att välja din sida framför kanske 9 andra alternativ.
"Meta-Keywords"-taggen är en annan historia. Google lägger absolut ingen vikt vid innehållet i denna tagg. Detta efter att den missbrukats flitigt av spammare. De övriga sökmotorerna kan ibland tas med i beräkningen, men de har väldigt liten betydelse.

Jag skulle rekomendera att man använder keywords-taggen för felstavningar, synonymer och liknande. Genom att göra så kanske du
kan fånga upp någon och kanske dra in några fler besökare som söker på relaterade, men mindre populära sökord.

Skapa kvalitativt innehåll
Nu ska vi fokusera på det synliga innehållet på din hemsida. Många människor idag skapar innehåll på sina sidor som är speciellt skrivet för att hamna högt i listorna på sökmotorerna. Jag skulle hellre råda till att man skriver innehållet för den som skall läsa det, din besökare!

För att få dina sökord att rankas högt måste dom även finnas med i textinnehållet på din sida, men det viktigaste är att texten är relevant med vad som besökaren förväntar sig och förutsätter.
Du bör försöka få med dina sökord i första stycket och i det sista. Några andra bra platser du kan placera dina sökord i är "ALT"-taggen för bilder och givetvis återigen i sidans head-taggar.

Intern länkning
Att skapa innehåll på hemsidan som folk vill läsa är givetvis det absolut viktigaste, men det är minst lika viktigt att man har en pedagogisk uppbyggnad av navigation och länkar!

En sökrobot kan aldrig indexera en sida om du inte har länkat till den. Du måste alltså länka till alla dina sidor du gjort på hemsidan. Tänk också på att varje enslid sida på din webbplats inte bör vara längre bort än två klick från din förstasida/startsida.

Innan du börjar bygga din webbplats bör du tänka ut vilka interna sidor som är dom viktigaste i fråga om ranking. När du väl tänkt ut dina 10-20 viktigaste sidor, ska du se till att det finns länkar till dessa sidor både i menyn och i botten (sidfoten) på alla sidor. Detta kommer att säkerställa den högsta möjliga rankingen "smittar" av sig även på dessa sidor.
Glöm inte att var och en av dessa sidor ska ha en genomtänkt titel-tagg med dina sökord, men tänk återigen på besökarens upplevelse i första hand! Du ska aldrig låta besökaren behöva gissa var en viss länk leder. Skriv t.ex. inte bara "klicka här", utan ge hellre en beskrivande förklaring, dina besökare kommer att tacka dig för det!

Ett av de bästa sätten att strukturera upp en hemsida på är att använda sk. "hub-pages", dvs. underavdelningar som länkar vidare till sidor som berör just det ämnet ex. Startsida/personal som kan innehålla länkar till sjukskrivningsformulär, bilder på medarbetare och kontaktinformation m.m.

Inkommande länkar
När du väl funderat ut din interna struktur måste du ta nästa steg och tänka på en del kritiska externa faktorer.

För att lyckas med en sann sökmotoroptimerad sida måste du ta ytterligare ett steg. Din övergripande länkning är en viktig faktor.

Några av de bästa sätten att få kvalitativa "in-länkar" är att utbyta artiklar, RSS-flöden, skicka pressreleaser, skapa sk. "podd casting" eller att helt enkelt ha ett så pass bra innehåll att folk vill länka till dig!
Glöm inte att anmäla din hemsida till webbkataloger som Sunet och dmoz.

När du väl skapat en fullmatad webbplats med massor av användbart material, kommer andra webbplatser automatiskt att länka till dig med tiden. Be gärna vänner, kollegor och leverantörer att länka till dig.

Du har säkert hört att kvaliteten på ditt innehåll på din hemsida är viktigt. Det är inte sant... DET ÄR HELT AVGÖRANDE!

För att göra en kort sammanfattning, tänk på att ange dina viktigaste sökord och fraser i titel-taggen, den synliga delen av din hemsida samt i beskrivningen av dina länkar och bilder.
Att skapa en väloptimerad hemsida tar tid. Men, om du tar med dig tipsen i denna artikel kommer du att upptäcka att dina besökare blir fler och att du hamnar högre i sökmotorernas träfflistor i sinom tid.

Den engelska orginaltexten hittar du hos SitePro News här »

 

  SitePro News


Valid CSS! Valid HTML 4.01 Transitional ©F:a Björn Pettersson (BTP) | Kontakta oss | Sitemap | Produktion: BTP